چهل حدیث پیرامون حضرت مهدی(عج)

۲۳ ] بحار الانوار، ج ۵۱ ص ۱۱۲ و ۱۱۳ ح ۸ ] ۲۲ ] غیبت نعمانی، ص ۱۴۰ و ۱۴۱ ] ۲۱ ] بحار الانوار، ج ۵۱ ص ۱۰۹ و ۱۱۰ ح ۱ ]

 

 

فضیلت انتظار فرج

همانطور که پیش از این اشاره شد در دوره غیبت امام زمان علیه السلام مشکلات و پیشامدهای سختی بوقوع می پیوندد به گونه ای

که اعتقادات بسیاری از مردم در نتیجه این امور متزلزل می شود. جهت جلوگیری از دچار شدن به این قبیل خطرات، هشدارهای

زیادی توأم با روشنگریهای لازم در رهنمودهای اهلبیت علیهم السّلام داده شده است که به دو نمونه از آنچه در این زمینه در

مجموعه روایات علی بن ابیطالب علیه السلام وارد شده است اشاره می گردد. – عن محمد بن مسلم عن ابی عبداللَّه علیه السلام قال:

…قال علی علیه السلام : …انتظروا الفرج و لا تیأسوا من روح اللَّه، فانّ احبَّ الاعمال الی اللَّه عزّوجلّ انتظار الفرج… و المنتظر لأمرنا

کالمُتَشَحِّطِ بدمه فی سبیل اللَّه. محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت از پدران بزرگوارش و آنها از

علی علیه السلام روایت کردند که علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند: منتظر فرج [امام زمان علیه السلام] باشید و از عنایت و

توجهات خداوند ناامید نشوید. همانا محبوب ترین کارها در نزد خداوند عزّوجلّ انتظار فرج [امام زمان علیه السلام ] است. آنگاه

در ادامه بیان فضیلت انتظار فرمودند: کسی که منتظر امر ما (فرج امام زمان علیه السلام ) باشد، مانند رزمنده ای است که در راه

خداوند به خون خود آغشته شده باشد (اجر و پاداش شهید را دارد). – قال زیدبن صوحان العبدی: یا امیرالمؤمنین! أی الاعمال

احبّ الی اللّه عزّوجلّ؟ قال علیه السلام : انتظار الفرج من اعظم الفرج. زیدبن صوحان عبدی گفت: یا امیرالمؤمنین! کدامیک از

اعمال در نزد پروردگار عالم محبوب تر است؟ حضرت فرمودند: انتظار فرج.

پاورقی

۲۴ ] الخصال، ج ۲ص ۷۴۰ حدیث اربعمأة، ط انتشارات علمیه اسلامیه. [ ۲۵ ] بحار الانوار، ج ۵۲ ص ۱۲۲ ]

 

احوال مردم آخرالزمان

شاید بتوان گفت که بیشترین مطالب مربوط به معارف امام زمان علیه السلام که از زبان حضرت علی علیه السلام نقل شده است به

تبیین اوضاع آخرالزمان و وقایعی که در آن دوره پیش می آید اختصاص دارد. آن حضرت ضمن تشریح آن پیشامدها چگونگی

مقابله با آن ها را نیز بیان می نمایند. این حوادث شامل مسایل فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی و تربیتی و طبیعی می گردد. از آنجا

که کم و بیش خیلی از این ویژگی ها در دوره ما حداقل در بعضی از عرصه ها به چشم می خورد، جهت آشنایی بیشتر و چاره

اندیشی مناسب تر به مواردی از آن ها اشاره می شود. بدان امید که موجب تنبه و بیداری مان شده و از طریق آشنا شدن با این امور

پیشاپیش تدابیری را اتخاذ کنیم که از عوارض منفی آن ها خود و جامعه مان را در امان نگه داریم. – یأتی علی النّاس زمان لا

یُقَرَّبُ فیه الّا الماحِلُ و لا یُظَرَّفُ فیه الّا الفاجِرُ، وَ لا یُ َ ض عَّفُ فیهِ اِلّا الْمُنْصِفُ، یَعُدّونَ الصَّدَقَۀ فیه غُرْما، و صِ لۀَ الرَّحِمَ مَنّاً، و العبادَةَ

اسْتِطالَۀً علی النّاسِ! فَعِنْدَ ذلِکَ یکونُ السُّلْطانُ بمشوَرَةِ الاِماءِ و امارة الصبیانِ و تدبیر الخِصیان. روزی خواهد آمد که در آن سخن

چین ها مقرّب خواهند شد و افراد بدکار، زیرک خوانده می شوند، افراد با انصاف را ناتوان به حساب می آورند، صدقه و انفاقِ در

راه خدا را غرامت پندارند، و صله رحم و آمد و شد با خویشاوندان را با منّت انجام می دهند، و بندگی و اطاعت خدا را وسیله فخر

فروشی برای مردم قرار می دهند. در چنین زمانی حکومت با مشورت زنان و امارت کودکان و تدبیر خواجه گان انجام می گیرد. -

روی اصبغ بن نباته عن امیرالمؤمنین علیه السلام قال: سمعته یقول: یظهر فی آخرالزمان و اقتراب الساعۀ و هو شرّ الازمنۀ نسوة

کاشفات عاریات متبرجات، من الدین خارجات، و الی الفتن مائلات، و الی الشهواتِ و اللّذّاتِ مسرعات، للمحرماتِ مستحِلّات، و فی

جهنم خالدات. اصبغ بن نباته می گوید: شنیدم که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: در آخر الزمان که بدترین زمانهاست در

موقعی که روز قیامت نزدیک شود زنانی ظاهر می شوند بدون حجاب، در حالی که زینت های آن ها پیداست در انظار عمومی

رفت و آمد می کنند، آن ها از دین خارج می گردند (به احکام دینی پایبند نمی باشند) و به امور فتنه انگیز وارد می شوند و به

سوی شهوات و لذت جویی ها روی می آورند، حرام های خدا را حلال می شمارند. اینگونه از زنان در جهنم خواهند ماند. – و

فقهاؤهم یفتون بما یشتهونَ، و قُضاتُهُم یقولونَ مالا یَعْلمونَ و اکثُرهمْ بالزورِ یشهدونَ! من کان عنده دراهم کان موقّراً مرفُوعاً و من

یعلمون انه مقلّ فهو عندهُم موضُوع فقیهان آخرالزمان طبق آنچه که دلشان بخواهد فتوا می دهند، و قاضی هایشان به چیزی که نمی

دانند حکم می کنند و بیشتر آن ها به دروغ شهادت می دهند. کسی که پول دارد در نزد آن ها عزیز و محترم است، ولی شخصی

که بی پول باشد در پیش آن ها زبون و حقیر است. – عن النزال بن سبرة قال خطبنا علیّ بن ابیطالب علیه السلام فحمد اللّه و اثنی

علیه، ثم قال: سلونی ایها الناس قبل ان تفقدونی ثلاثاً فقام الیه صعصعۀ بن صوحان، فقال: یا امیرالمؤمنین! متی یخرج الدجّال؟…فقال

علیه السلام احفظ! فان علامۀ ذلک اذا امات الناس الصلاة، واضاعوا الامانۀ و استحلّوا الکذب، و اکلوا الربا، و اخذوا الرّشا، و شیّدوا

البنیان و باعوا الدین بالدنیا و استعملوا السفهاء و شاوروا النساء، و قطعوا الارحام، و اتّبعوا الاهواء و استخفّوا بالدماء و کان الحلم ضعفاً، و الظلم فخراً… نزال بن سمره می گوید: علی بن ابیطالب علیه السلام برای ما خطبه ای خواند و خداوند را حمد گفته و

ستایش کرد، سپس فرمود: قبل از آنکه من از میان شما بروم از من سؤال کنید (این جمله را سه مرتبه تکرار کرد) در این موقع

صعصعۀ بن صوحان از جای خود بلند شد و گفت: یا امیرالمؤمنین! دجال در چه زمانی خروج می کند؟ …حضرت فرمود: آنچه را

می گویم به خاطر بسپار! دجال وقتی ظهور خواهد کرد که مردم نماز را ترک کنند و امانت را ضایع سازند و دروغ گفتن را مباح

شمارند و رباخواری کنند و رشوه بگیرند و ساختمان ها را محکم سازند و دین را به دنیا بفروشند و سفیهان را به کار بگمارند و با

زنان مشورت نمایند (در آن مواردی که خارج از عهده آنهاست) و صله ارحام را قطع کنند و از هوی و هوس ها پیروی کنند و

خون یکدیگر را ناچیز بشمارند. حلم و بردباری را نشانه و علامت ضعف و ناتوانی بدانند و ستم را افتخار به حساب آورند… – عن

علی علیه السلام قال: یأتی علی الناسِ زمان همّتُهم بطونهم، و شرفُهُم متاعهم و قبلتهم نساؤهم و دینهم دراهمهم و دنانیرهم، اولئک

شرار الخلق، لا خلاق لهم عنداللّه. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: برای مردم زمانی خواهد آمد که در آن زمان همّت و هدف آن ها شکمشان خواهد بود. شرف و اعتبارشان به کالا و اموالشان بستگی دارد. قبله آن ها زنانشان و دینشان درهم و دینارشان(پولشان) است. آن ها بدترین مردمند که در نزد خداوند بهره و سهمی برای آن ها نیست. – عن علی علیه السلام قال: یاتی علی الناس زمان لا یتبع فیه العالم و لا یستحیی فیه من الحلیم و لا یوقّر فیه الکبیر و لا یُرحَمُ فیه الصغیر یقتل بعضهم بعضاً… علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند: برای مردم زمانی می آید که در آن زمان از عالم پیروی نمی شود و از افراد صبور و با حلم حیا نمی

کنند (او هر اندازه در مقابل بدی مردم حلم نشان می دهد آن ها حیا نمی کنند) در آن دوره بزرگ را گرامی نمی دارند و به

کوچک رحم نمی کنند. بعضی از مردم بعض دیگر را به قتل می رسانند… (مردم همدیگر را بدون دلیل می کشند) – عن عاصم بن

ضمرة عن علی علیه السلام انه قال: لتملانّ الارض ظلما و جوراً حتی لا یَقُولَ اَحَ د اللّه الاّ مستخفیاً، ثم یاتی اللّه بقومٍ صالحین

یملَؤُونها قِسطاً و عدلًا کما مُلِئَتْ ظلماً و جوراً. عاصم بن ضمره از حضرت علی علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت

فرمودند: [در آخر الزمان] زمین پر از ظلم و ستم خواهد شد به گونه ای که حتی یک نفر لفظ اللّه را بر زبان جاری نخواهد کرد

مگر در نهان، بعد از این دوره است که خداوند مردم صالحی را خواهد آورد که زمین را پر از عدل و داد کنند همان گونه که

پیش از آن پر از ظلم و ستم شده است. – ان بین یدی القائم علیه السلام سنین خدّاعۀ یُکَذَّبُ فیها الصادق و یصدّق فیها الکاذِبُ و

یُقَرّبُ فیها الماحِلُ و ینطق فیها الرُّویَبْضَۀُ قلت و ما الرُّویَبْضَۀُ و ما الماحِلُ؟ قال: او ما تقرؤون القرآن قوله و هو شدیدُ المِحال قال: یُریدُ

المکر، فقلتُ و ما الماحِلُ؟ قال: یرید المکّارَ. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: قبل از قیام قائم سال های پر خدعه و نیرنگی در

پیش است، در این سال ها راستگویان دروغگو شمرده می شوند در عوض دروغگویان راستگو شناخته می شوند، در این سال

ماحل تقرب پیدا می کند و رویبضۀ در سخن گفتن پیشقدم می گردد. راوی می گوید: عرض کردم ماحل و رویبضه به چه کسانی

گفته می شود؟ حضرت فرمودند: مگر در قرآن نخوانده ای که خداوند می فرماید: و هو شدید المحال قال علیه السلام : یرید المکر

فرمودند: منظور از ماحل آدم مکاری است که به وسیله مکر زیاد مردم را به خود متوجه می کند. تذکر: در این روایت رویبضۀ

معنی نشده است در جای دیگر به مناسبتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: رویبضۀ الرجلُ التّافِهُ ینطقُ فی امر العامّۀِ یعنی

مرد حقیر و بی شخصیتی که علیرغم عدم شایستگی، در امور عامّه مردم دخالت می کند و به جای آن ها اظهار نظر می نماید.

 

پاورقی

۲۷ ] منتخب الاثر، ص ۴۲۶ ح ۴ط مکتبۀ الصدر. [ ۲۸ ] بشارةالاسلام، ص ۸۰ ط ] ۲۶ ] نهج البلاغه فیض الاسلام، حکمت ۹۸ ص ۱۱۳۲ ]

[ دار الکتب الاسلامی؛ الزام الناصب، ص ۱۸۵ ط مؤسسه مطبوعاتی حق بین، با کمی اختلاف، به نقل از روزگار رهایی. [ ۲۹

[۳۲] ۳۱ ] کنزالعمال، ج ۱۱ ص ۱۹۲ ح ۳۱۱۸۷ ] ۳۰ ] کنزالعمال، ج ۱۱ ص ۱۹۲ ح ۳۱۱۸۶ ] بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۱۹۲ و ۱۹۳

۳۳ ] غیبت نعمانی، ص ۲۷۸ ] بحارالانوار، ج ۵۱ ص ۱۱۷ منتخب الاثر، ص ۴۸۴

 

 

نشانه های ظهور مهدی (ع)

در روایات، برای ظهور امام زمان علیه السلام نه تنها وقت خاصی تعیین نشده بلکه از تعیین کردن وقت برای آن منع شده است. ولی

در عین حال برای آن علائم و نشانه هایی ذکر شده که مردم می توانند از طریق آن علامت ها، نزدیکی وقت ظهور را تشخیص

دهند. این نشانه ها به چند قسم تقسیم می شوند: علائم حتمی و غیر حتمی، علائم سال ظهور و علائم سالهای دورتر، علائم

اجتماعی و اخلاقی و طبیعی و… از میان مجموعه روایاتی که از حضرت علی علیه السلام در این باره نقل شده است به ذکر دو مورد

اکتفا می شود: – …عن ابی رومان، عن علی علیه السلام قال: اِذا نادی منادٍ من السماء، ان الحقّ فی آل محمّدٍ فعند ذلک یظهر

المهدیُّ علی أَفواهِ النّاس، و یشربون ذکره فلا یکون لهم ذکرٌ غیرُهُ. ابی رومان از علی بن ابیطالب علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمودند: وقتی که منادی از آسمان ندا دهد که به تحقیق حق با آل محمدصلی الله علیه و آله است. در این ایام نام حضرت مهدی علیه السلام بر سر زبان ها می افتد و جهان مالامال از نام آن حضرت می شود به گونه ای که از غیر او ذکری به میان

نمی آید. – عن الصادق علیه السلام عن آبائه علیهم السّلام ان علیّاعلیه السلام قال: اذا وَقَعَت النارُ فی حجازکم و جری الماء فی

نجفکم فَتَوَقَّعوا ظُهورَ قائِمکمْ.(( اثباة الهداة، ج ۳ص )) . ۵۷۸ امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارش علیهم السّلام و آنها از

علی بن ابیطالب علیه السلام روایت می کنند که آن حضرت فرمودند: آنگاه که آتش در حجاز شعله ور شود و سیل در نجف

جاری گردد منتظر ظهور قائم علیه السلام باشید.

 

پاورقی

منتخب الاثر، ص ۱۶۳ و ۴۴۳ ملاحم ابن طاووس، ص ۱۲۹ ح . ۱۳۶

 

 

یاران مهدی (ع)

درباره اوصاف یاران امام زمان علیه السلام و تعداد آنها و شهرهایشان و رابطه آنان با امام علیه السلام و چگونگی بیعت و تبعیّت

شان از آن حضرت، روایات زیادی وارد شده است. در این زمینه از علی بن ابیطالب علیه السلام چنین آمده است: – عن حکیم بن

سعد عن امیرالمؤمنین علیه السلام قال: اصحاب المهدیّ شبابٌ لاکهول فیهم الّا مثل کحل العین و الملح فی الزاد و اقل الزاد الملح.

۳۵ ] حکیم بن سعد از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت می کند که آن حضرت فرمودند: یاران مهدی علیه السلام همه جوان هستند، ]

در میان آنها پیرمرد یافت نمی شود مگر به اندازه سرمه در چشم و نمک در طعام، و همانطور که بر همگان معلوم است کمترین

قسمت غذا را نمک تشکیل می دهد. – قال امیرالمؤمنین علیه السلام : …ثم اذا قام تجتمع الیه اصحابه علی عدّة اهل بدر و اصحاب

طالوت و هم ثلثمأة و ثلاثۀ عشر رجلا، کلّهم لیوث قد خرجوا من غاباتهم مثل زبر الحدید لو انّهم همّوا بازالۀ الجبال الرّواسی

لازالوها عن مواضعها فهم الذین وحّ دوا اللّه به حق توحیده، لهم باللیل اصوات کاصوات الثواکل خوفا من خشیۀ اللّه تعالی، قوّام

اللیل، صوّام النهار، و کانّما ربّاهم أبٌ واحدةٌ قلوبهم مجتمعۀ بالمحبۀ و النصیحۀ… [ ۳۶ ] امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: …چون

قیام کند جمع می شوند به سوی او یارانش که به شماره اصحاب بدر و اصحاب طالوتند و ایشان سیصد و سیزده نفرند. همه آنها

شیرانی هستند که از کمینگاه های خود بیرون آیند مانند پاره های آهن، اگر ایشان اراده کنند که کوه های سخت را از جا بِکَنند هر

آینه آنها را از جاهای خود می کَنند. پس ایشانند کسانی که خدا را به وسیله مهدی بیگانگی پرستش می کنند. برای ایشان در

شبها، صداهایی مانند صداهای زنهای جوان مرده از ترس خدا است نماز گذارندگانند در شبها و روزه دارانند در روز، گویا یک

پدر و یک مادر آنها را تربیت کرده اند. دلهاشان در دوستی کردن به همدیگر و پند دادن به یکدیگر با هم جمع و یکی است

 

پاورقی

۳۶ ] نوائب الدّهور فی علائم الظهور، ج ۲ص ۱۱۴ ط کتابخانه صدوق. ] ۳۵ ] بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۳۳۳ ح ۶۳ ]

 

 

حکومت مهدی (ع)

به اعتقاد شیعه، امام زمان علیه السلام از طریق تشکیل یک حکومت جهانی بر اساس تعالیم عالیه اسلام تمام نارسایی ها را از

سرتاسر عالم برطرف خواهد کرد و عدل و داد را در روی زمین مستقر خواهد ساخت. در سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و

هر یک از ائمه اطهارعلیهم السّلام درباره ویژگی های حکومت حضرت مهدی علیه السلام و کارهایی که در آن دوره انجام خواهد یافت مطالب زیادی به چشم می خورد که مجموعه آنها تصویر بسیار روشنی از یک حکومت اسلامی کامل را نشان می دهند. در اینجا به عنوان نمونه به بعضی از روایاتی که در این زمینه از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است اشاره می گردد: – حدثنا

عبداللّه بن مروان، …عن علیٍ علیه السلام قال: یلی المهدیُّ امرَ النّاسِ ثلاثین سنۀ او اربعین سنۀ… [ ۳۷ ] عبداللّه بن مروان روایت کرده

است که علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند: حضرت مهدی علیه السلام سی یا چهل سال زمام امور مردم را در دست خواهند

داشت. – یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهُدی علی الهوی و یَعْطِفُ الرأیَ علی القرآنِ اذا عطفوا القرآنَ علی الرّأیِ … فَیُریکُمْ

کیف عدلُ السیرةِ، و یُحییِ مَیِّتَ الکتابِ و السّنۀِ… [ ۳۸ ] [امام زمان علیه السلام وقتی که ظهور کند] هواهای نفسانی را به هدایت و

رستگاری برمی گرداند در آن روزگاری که مردم هدایت الهی را به متابعت هواهای نفسانی درآورده باشند. آراء و اندیشه های

مردم را تابع قرآن می کند در آن روزگاری که آن ها قرآن را تابع آراء و اندیشه های خود کرده اند… او به شما نشان خواهد داد

که عدالت در کشورداری چگونه است. هم چنین او تعالیم فراموش شده قرآن و سنّت را زنده خواهد ساخت… – قال امیرالمؤمنین

علیه السلام : …فلا یترک عبداً مسلما الّا اشتراه واعتقه، و لا غارماً الّا قضی دینه، ولا مظلمۀً لِاَحَدٍ من النّاس الّا ردّها، و لا یُقْتَلُ منهم

عبدٌ الّا ادّی ثمنه… و لایُقتَلُ قتیلٌ الا قضی عنه دینهُ، و اَلْحَقَ عیالَهُ فی العطاء حتی یملأ الارض قسطا و عدلًا کما مُلِئَتْ ظلماً و جوراً و

عدواناً… [ ۳۹ ] امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: …حضرت مهدی علیه السلام برده مسلمان را نخواهد واگذاشت مگر اینکه آن را

خریده و آزاد خواهد ساخت و بدهکاری نخواهد ماند مگر آنکه بدهی او را پرداخت خواهد نمود. مظلمه و حقی به گردن و ذمه

هر کس که باشد آن را به صاحب حق بازخواهد گرداند. کسی کشته نمی شود مگر اینکه دیه آن را خواهد پرداخت. هیچ کسی

کشته نخواهد شد مگر اینکه بدهی های او را آن حضرت پرداخت خواهد نمود و خانواده اش را همانند سایر افراد جامعه اداره

خواهد کرد تا زمین را از عدل و داد پر کند به همان صورتی که پیش از آن از ظلم و بیداد پر شده باشد… – قال علی علیه السلام :

…لو قد قام قائمنا لَذَهبَتِ الشحناء من قلوب العباد و اصطلحتْ السباع و البهائم حتی تمشی المرأة بین العراق الی الشام… علی رأسها

زینتها لا یهیجُها سبعٌ و لا تخافه… [ ۴۰ ] امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: …آنگاه که قائم ما اهلبیت علیه السلام قیام کند کینه ها

از دل ها بیرون خواهد رفت حتی حیوانات درنده و وحشی نیز با هم سازگار خواهند شد و به یکدیگر ضرر نخواهند رساند، در آن

روزگار به اندازه ای امنیّت زیاد خواهد بود که یک زن در حالی که همه زینت و زیور آلاتش همراه اوست از عراق تا شام را بدون

ترس و دلهره به تنهایی خواهد پیمود.

 

پاورقی

[۳۹] ۳۸ ] نهج البلاغه فیض الاسلام، خ ۱۳۸ ص ۴۲۴ و ۴۲۵ ] ۳۷ ] کنزالعمال، ج ۱۴ ص ۵۹۱ ح ۳۹۶۴۶ منتخب الاثر، ص ۴۸۷ ]

۴۰ ] بشارة الاسلام ص ۲۳۶ ] بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۲۲۴ و ۲۲۵

 

 

حضرت مهدی (ع) در قرآن

حضرت مهدی علیه السلام در قرآن در آیات قرآن کریم به صراحت نامی از امام زمان علیه السلام به میان نیامده است، ولی از آنجا

که ائمه اطهارعلیهم السّلام مفسران حقیقی قرآنند در تفسیر بسیاری از آیات، آنها را به مسأله مهدویّت و معارف امام زمان علیه

السلام تطبیق و تفسیر نموده اند. از جمله آیاتی که آنها را حضرت علی علیه السلام مربوط به امام زمان علیه السلام دانسته اند این

دو آیه است: – عن امیرالمؤمنین علیه السلام قال: النُورُ القرآن، و النور اسمٌ من اسماء اللّه تعالی… قال اللّه تعالی فی سورة النور: اللّه

نور السماواتِ و الارضِ مَثَلُ نورهِ کمشکاةٍ فیها مصباح المصباح فی زجاجۀ الزجاجۀ کانها کوکب درّیٌ… [ ۴۱ ] فالمشکاةُ رسول اللّه

صلی الله علیه و آله و المصباحُ الوصیُّ، و الاوصیاءُ علیهمُ السلامُ و الزجاجۀُ فاطمۀُ، و الشجرة المبارکۀ رسول اللّه صلی الله علیه و آله و الکوکب الدُّری القائم المنتظر الذی یملأ الارضَ عدلًا. [ ۴۲ ] امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: نور همان قرآن است. و نور اسمی از اسم های خداوند تبارک و تعالی نیز هست. خداوند عزّوجلّ در سوره نور می فرمایند: خدا نور آسمان ها و زمین است، نور او

همانند مشکاتی است که درآن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه ای که تلألؤ آن همچون ستاره ای است درخشان و روشن از

درخت مبارک زیتون… آن گاه فرمودند: مشکات رسول خداصلی الله علیه و آله است و مصباح وصی و اوصیاء هستند، منظور از زجاجه حضرت فاطمه زهراعلیها السّلام است، و مراد از کوکب دُرّی حضرت قائم المنتظرعلیه السلام است. کسی که زمین را پر از

عدل و داد می کند. – [قال] امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام : المستضعفون فی الارض، المذکورون فی الکتاب [ ۴۳ ] الذین یجعلهم اللّه ائمّۀ، نحن اهل البیت؛ یبعث اللّه مهدیّهم فیعزّهم و یذلّ عدوّهم. [ ۴۴ ] حضرت علی علیه السلام می فرمایند: مستضعفان در زمین که در قرآن یاد شده اند و خداوند وعده داده است آنها را پیشوایان مردم قرار دهد، ما اهل بیت هستیم و خداوند، مهدی ما اهل بیت علیهم السّلام را [در آخر الزمان] بر می انگیزاند تا آنها را عزیز و دشمنانشان را خوار و ذلیل کند.

 

پاورقی

۴۳ ] اشاره به آیه و نرید انّ نمنّ علی الذین ] ۴۲ ] معجم احادیث المهدی علیه السلام ، ج ۵ص ۲۷۴ ح ۱۶۹۹ ] ۴۱ ] سوره نور، آیه ۳۵ ]

استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمۀ و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین مستضعف واقع شده بودند منت

۴۴ ] منتخب الانوار المضیئۀ، سید بهاء ] نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم. سوره قصص، آیه ۵

الدین علی النیلی النجفی، ص ۳۰

 

منبع: چهل حدیث پیرامون حضرت مهدی (عج) نویسنده سید صادق سید نژاد ناشر بوستان توحید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احادیث ائمه(علیهم السلام) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 12:30 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ